Litt innføring i OBDII/EOBDII
Hva er OBDII? Om-Bord Diagnostikk (On-Board Diagnostic) systemer er i de fleste biler og lette lastebiler som er på veien i dag. På 70- og 80-tallet startet produsentene å bruke elektroniske hjelpemidler for å kontrollere motorfunksjoner og diagnosefeil. Dette var primært for å møte EPA* utslippstandarden. I de siste årene har om-bord diagnostikksystemer blitt mer og mer sofistikerte. OBDII, en ny standard som ble introdusert på midten av 90-tallet, gir nesten full motorkontroll og overvåker også deler av chassis, kropp og tilbehørsutstyr, så vel som diagnosekontroll for nettverket til bilen.
(*EPA = miljøbyrået Environmental Protection Agency)
Hvorfor trenger vi det? EPA har fått som oppgave å redusere "mobilt utslipp" fra biler og lastebiler, og gitt myndighet til å kreve at produsenter bygger biler som møter strenge utslippskrav. Produsentene må videre opprettholde utslippstandarden til kjøretøyet i hele levetiden. OBDII gir en universal inspeksjon og diagnosemetode for å forsikre at bilen holder seg til OEM-standarden. Mens det er argumenter på de eksakte standarder og metoder som brukes, er det et faktum at utslipp fra kjøretøyer må reduseres og dette må vi leve med.
Hva er vitsen med å teste OBDII-utgangen? OBDII-signaler er ofte søkt i respons til et "Sjekk Motor Lampe" som kommer frem på dashbordet, eller kjøreproblemer som oppleves med bilen. Dataene som gis fra OBDII kan ofte peke på en spesifikk komponent som har en feil. Dette sparer mye tid og penger på feilsøking og gjettinger ved reparasjoner. Et scannet OBDII-system kan også gi verdifull informasjon ved salg eller kjøp av bruktbiler.
Hva betyr "Sjekk Motor Lampe"? Serviceindustrien omtaler Sjekk Motor Lampe på dashbordet som "MIL" eller Malfunction Indicator Light (Feilindikatorlampe). Den viser tre forskjellige signaltyper. Av og til blinking viser forbigående feil. Det blir stående på hvis feilen er mer alvorlig, som påvirking av utslipp eller sikkerheten til kjøretøyet. En konstant blinkende MIL er et signal på et større problem som kan forårsake alvorlig skade på motoren hvis denne ikke stoppes øyeblikkelig. I alle tilfellene blir et "fryst bilde" av alle sensortilstandene lagret i den sentrale kjørecomputeren, også kalt "Freeze Frame". Feilsignaler forårsaket av alvorlige feil vil gjøre at MIL står på mens motoren går inntil feilen er fikset og MIL blir resatt. Periodiske feil forårsaker MIL til å gå på kortvarig og slukkes som oftest før problemet er lokalisert. Det fryste bildet til bilens tilstand som kjørecomputeren fanger opp på feiltidspunktet, kan brukes til å feilsøke på slike periodiske feil. Men, i noen tilfeller hvis bilen klarer å gjennomføre tre feilfrie kjøresykluser uten at feilen igjen kommer, vil det fryste bildet slettes.
OBDII og din bils helse Da det har vært en stor investering i å skaffe seg OBDII avlesere har de fleste verksteder tatt betaling for å lese ut feilkoder. Noen ganger har det kostet veldig mye å få tilkoblet diagnoseavleseren til bilen og lese ut feilkodene via OBDII-systemet. Hjemmemekanikere og små verksteder har fått begrenset mulighet til å jobbe med disse signalene på grunn av kostnader og kompleksiteten til utstyret som er nødvendig. Med introduksjonen til mer økonomisk og brukervennlig utstyr er det nå mulig for nesten hvem som helst å få tilgang til OBDII-systemet, og bruke dette for deres egen testing og reparasjoner.
Hva er feilkoder? Feilkoder i OBDII-systemet gis i form av en bokstav etterfulgt av fire siffer. Eksempel: P0100 som er en MAF sensorfeil (mass air flow). Den første bokstaven har følgende forklaring:
- P = PowerTrain (feil i motor/driftsystem)
- B = Body (feil på ”kropp”-sensorer)
- C = Chassis (feil på chassis-sensorer)
- U = Network (andre feil som ikke dekkes under de andre)
Det første sifferet forteller om det er en generell kode eller om det er en produsentspesifisert kode.
- 0 = Generell
- 1 = Produsentspesifisert
Det andre sifferet spesifiserer hvilket system som feilen kommer fra:
- 1 - Drivstoff & Luftmåling
- 2 - Drivstoff & Luftmåling - Bare Injektorer
- 3 - Tenningssystem eller Feiltenningsmonitor
- 4 - Hjelpe utslipps- og kontrollsystem (som betyr EGR, Katalysator & EVAP-systemer)
- 5 - Hastighetskontroller og Tomgangskontroll
- 6 - Computer Utgangskrets
- 7 - Transmisjon
- 9 - Transmisjon
De siste to sifrene beskriver selve feilen. Det betyr at feilen P0100 betyr: PowerTrain, Generell, Drivstoff & Luftmåling som er eksakt hva MAF-sensoren overvåker.
Ved å velge levering fra hovedlager til butikk, så tilbyr vi gratis levering uavhengig av fraktavtale
- Finn din butikk
- Ring selger
-
Ring kundeservice 464 01 600
Artikkelnummer | Artikkelnavn | PK | Pris |
---|